Informatie

Bij SDZ voetballen de meiden tot en met de JO11 samen met de jongens. We volgen hierin het beleid van de KNVB dat stimuleert dat meiden en jongens met elkaar voetballen. En steeds meer meiden doen dat, want we zien al jaren gestage groei bij onze meiden.

Waarom meiden en jongens door elkaar?
De KNVB stelt in haar visie dat de speler centraal staat en dat bij jeugdvoetballers drijfveren, ambitie en niveau sterk kunnen fluctueren op jonge leeftijd. Tot ongeveer twaalf jaar zijn er nauwelijks fysieke verschillen tussen jongens en meiden. SDZ wil dan ook jeugdvoetballers de ruimte geven om op een eigen manier talent te ontplooien zonder onderscheid naar geslacht. Meiden spelen dan ook zowel in selectieteams als in breedteteams.

Meidentalenten
Wist je dat er zelfs meiden van SDZ bij de Jong Oranjeselectie voetballen? Of op een speciale training voor getalenteerde meiden bij Betaald Voetbal Organisaties (BVO).

Voetballen met leeftijdsgenoten
Door samen te spelen met de zogenaamde ‘jongenscompetitie’ worden óók de meisjes in teams ingedeeld op hun eigen leeftijd: JO8-JO9-JO10 (de J staat trouwens voor “jeugd” en niet voor “jongens”) en de 'jongenscompetitie' is in werkelijkheid een 'gemengde competitie. Bij de ‘meidencompetitie’ worden twee leeftijdscategorieën gecombineerd en wordt er in het algemeen gespeeld in JO11-JO13-JO15-JO17.

Vanwege het combineren van twee leeftijden kunnen bij meiden de onderlinge verschillen binnen het team heel groot zijn. En dan zijn er vaak ook nog grote verschillen tussen teams in de competitie. Bovendien worden jonge meiden al eerder doorgezet naar een grotere spelvorm, terwijl de jongens en gemengde teams in hun eigen spelvorm blijven spelen. De meeste meiden zijn er eigenlijk nog niet aan toe om al op een groter veld te spelen (net als de jongens in die leeftijden). En dat komt over het algemeen het plezier van teams en spelers niet ten goede. Door een optimale leeftijdsindeling te hanteren is dat goed voor het plezier en de ontwikkeling.

Aparte meidenteams
Vanaf de JO12 heeft SDZ aparte meidenteams. Dat kan ook omdat SDZ heel veel teams heeft op elke leeftijd en dus de meiden goed op hun eigen niveau kan inschalen.

Goede begeleiding
Bij SDZ werken we met goede en gediplomeerde trainers en ruime trainingsfaciliteiten. Dat begint al bij de Mini's. Je mag al komen voetballen als je 4 jaar bent op trainingen en onderlinge wedstrijdvormen. Vanaf de JO8 start de competitie met tegenstanders van andere clubs.

Aanmelden
Wil je meer weten of zelfs een keer meetrainen, misschien wel samen met een vriendinnetje, meld je aan voor een proeftraining.

Vragen?
Heb je specifieke vragen met betrekking tot het meisjesvoetbal bij SDZ? Stuur dan een email naar: [email protected].